Què he de saber de les excedències

Una de les nostres afiliades, ens va plantejar el cas següent: A la clínica on treballava ho feia a mitja jornada als matins. Amb la pandèmia, la clínica ha demanat un Expedient de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO) per als seus treballadors.

La intenció de la higienista és demanar una excedència voluntària per poder cuidar el seu fill menor de 5 anys mentre no millori l'actual situació ocasionada per la COVID-19. Prefereix cuidar ella del seu fill que haver de contractar a una cangur mentre ella treballa. Per poder fer-ho, havia pensat a demanar-se una excedència.

Qui la pot demanar? Qualsevol treballador que tingui una antiguitat a l'empresa de més d'un any.

Quant de temps pot durar? De quatre mesos a cinc anys.

Es pot demanar més d'una excedència? Sí, sempre que hagin passat quatre anys.

El temps d'excedència compta com a antiguitat a l'empresa? Efectivament, el temps que estiguem d'excedència suma com a antiguitat dins l'empresa.

La clínica està obligada a concedir-me-la? Sí.

Acabada l'excedència, quan torni a la feina, la clínica dental té l'obligació de reincorporar-me amb les mateixes condicions? És a dir, amb la categoria d'higienista dental i a mitja jornada matins? Sí, durant el primer any. Si l'excedència és superior a l'any, llavors l'empresa et pot incorporar a fer altres tasques equivalents o dins del mateix grup professional.

Puc treballar en una altra empresa mentre estic d'excedència? Sí, a condició que a la nova feina no se li apliqui el mateix conveni. Per exemple, podríem treballar d'administrativa o de cambrera, però no d'higienista en una altra clínica.